Prawo konsumenta do zwrotu towaru zakupionego przez internet
Czy możemy zwrócić towar zakupiony przez internet? Kiedy i jak możemy to zrobić?
Choć zakupy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, są dla każdego z nas codziennością, to wciąż liczne wątpliwości budzą kwestie związane z prawami konsumenckimi. Sprawy nie ułatwia fakt, że prawo przewiduje odrębne przepisy dla tradycyjnej formy zawierania transakcji kupna sprzedaży, a inne dla umów zawieranych na odległość.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym a internetowym
Przypomnijmy, że konsument, który dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym nie ma prawa zwrotu towaru bez wady, chyba, że wewnętrzny regulamin sklepu przewiduje taką ewentualność. Dlatego też często spotykamy się z możliwością zwrotu towaru w nienaruszonym stanie np. w ciągu 30 dni od zakupu. Niezależnie od tego warto wiedzieć, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru. Z kolei jeśli towar ma wadę, to zwrot może zostać dokonany w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia zwrotów towarów w przypadku zakupów w e-sklepach. W tym wypadku konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od zakupu, a zwrotu towaru musi dokonać w ciągu kolejnych 14 dni. Prawo konsumenta do zwrotu towarów na tych zasadach dotyczy także innych transakcji kupna sprzedaży dokonanych na odległość, np. poprzez zamówienie z katalogu, jak i zakupów towarów dokonanych poza lokalem firmy np. w czasie pokazów, targów czy wystaw.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
Konsument chcąc dokonać zwrotu towaru musi odstąpić od umowy poprzez złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Forma takiego oświadczenia jest dowolna, więc klient może to zrobić listownie, mailowo, telefonicznie etc., choć zasadniczo sprzedawca powinien dostarczyć wzór formularza odstąpienia od umowy. Konsument ma prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny.
Sprzedawca powinien w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia zwrócić klientowi pieniądze za zakupiony towar, a także za koszty jego dostawy. Co ważne, sprzedający nie musi zwracać dokładnie tych samych kosztów za przesyłkę, z której skorzystał klient, lecz kwotę odpowiadającą najtańszemu sposobowi dostawy w danym sklepie internetowym. Pieniądze należy oddać w tej samej formie, w której dokonano płatności, chyba, że klient zgodzi się na inną formę zwrotu, np. kartę podarunkową. Sprzedawca może jednak wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania produktu z powrotem lub przynajmniej dowodu odesłania produktu. Zwrot towaru zazwyczaj dokonywany jest na koszt konsumenta, chyba, że sprzedawca zaproponuje inne rozwiązanie.
Odpowiedzialność konsumenta za korzystanie produktu
Klient ma prawo skorzystać z produktu w sposób pozwalający na stwierdzenie jego jakości, cech, sposobu funkcjonowania. Oznacza to, że produkt można rozpakować z oryginalnego opakowania, przymierzyć i sprawdzić jego działanie.
Jednak, jeśli produkt nosi ślady użytkowania wykraczające poza standardowe sprawdzenie produktu, a tym bardziej uszkodzenia, to sprzedający może wymagać od klienta pokrycia strat.
Kiedy prawo konsumenta do zwrotu towaru nie obowiązuje?
Choć zazwyczaj konsument ma prawo do zwrotu towaru na ogólnych zasadach, to istnieje kilka wyjątków przewidzianych przez ustawodawcę. Oznacza to, że nie można zwrócić między innymi towaru wyprodukowanego na specjalne zamówienie konsumenta. Dotyczy to np. personalizowanych gadżetów, towaru ulegającego szybkiemu zepsuciu np. żywności, produktów, które po rozpakowaniu nie mogą zostać ponownie sprzedane ze względów higienicznych i zdrowotnych np. soczewek kontaktowych. Nie można także zwrócić programów komputerowych, filmów i muzyki po rozpakowaniu z oryginalnych, zapieczętowanych opakowań, a także gazet i czasopism. Zwrot nie jest możliwy również w przypadku zakupu treści cyfrowych na nośnikach niematerialnych. Konsument nie ma także prawa zwrotu biletów.
Bezpieczne zakupy
Przewidziane przez ustawodawcę przepisy sprawiają, że zakupy w sklepach internetowych są wygodne i bezpieczne. Dzięki możliwości zwrotu klient ma możliwość sprawdzenia towaru w taki sam sposób, jak zrobiłby to w sklepie stacjonarnym. Z drugiej strony przepisy chronią sprzedawców przed nadużyciami ze strony klientów, a także przed ewentualnymi stratami finansowymi.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!