Standardy optymalizacji SEO w sklepie internetowym

Standardy optymalizacji SEO w sklepie internetowym

Konkurencja na rynku e-commerce sprawia, że promowanie swojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych zyskuje na znaczeniu. Tak rozumiany marketing to jeden ze skuteczniejszych sposobów promocji online, na którą może, a nawet powinien zdecydować się każdy, kto prowadzi e-biznes. Optymalizacja SEO w sklepie internetowym przynosi bowiem wiele korzyści.

 

Nawet gdyby Twój sklep miał najlepsze produkty na rynku, ale nikt by o nim nic nie wiedział i nikt by go nie odwiedzał, z pewnością nie przetrwałby długo. Tym, co ma istotny wpływ na zyski ze sprzedaży i na liczbę odwiedzin jest widoczność Twojego biznesu w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz. Na szczęście są jednak pewne sposoby, które sprawią, że wyszukiwarka Cię pokocha, a Ty zdobędziesz wiernych klientów. Jak przeprowadzić optymalizację SEO w sklepie internetowym?

Przepis na sukces? Wartościowa treść

Pewnie znasz stwierdzenie „content is the king”. Nie ma w tym ani grama przesady. Google promuje unikalne i wartościowe treści – dotyczy to zarówno opisów produktów, jak i postów, które znajdą się na Twoim blogu. Ani jedne, ani drugie nie powinny być za krótkie – po pierwsze lakoniczne opisy czy artykuły w których jedynie pobieżnie poruszysz temat, internautom raczej się nie przydadzą, po drugie krótkich tekstów nie lubią również wyszukiwarki internetowe. Istotniejsza jednak od długości treści jest jej jakość, nie chodzi o to, by pisać dla samego pisania.

Niezależnie od tego czy tworzysz opis produktu czy artykuł na bloga pamiętaj, że jego odbiorcami są ludzie, a nie roboty wyszukiwarek. Jeśli za mocno będziesz starał się przypodobać tym drugim np. nasycając ponad miarę tekst słowami kluczowymi możesz osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego. Twoim celem powinno być przede wszystkim stworzenie treści atrakcyjnych, ciekawych i pomocnych dla użytkowników, które będą wyróżniać się wysoką jakością. Dobrym zabiegiem jest również oddanie głosu konsumentom, którzy w komentarzach wypowiedzą się na temat danego towaru.

Nie bój się linkować

Kolejnym sposobem optymalizacji SEO w sklepie internetowym jest linkowanie wewnętrzne. Ma ono wpływ nie tylko na jakość serwisu, lecz również ułatwia zakupy klientom, pozwalając na szersze zaprezentowanie oferty. Przejrzysty i dostosowany do potrzeb użytkownika system linków ułatwia mu poruszanie się po sklepie, sprawia, że jest gotów zostać w nim dłużej, co może przełożyć się na to, że zrobi większe zakupy. Linkowanie wewnętrzne lubiane jest także przez roboty wyszukiwarek, gdyż umożliwia im łatwą i szybką indeksację zawartości treści serwisu.

Na stronie danego produktu można umieszczać linki do towarów podobnych, które mają szansę zainteresować konsumenta. Takie sugestie mogą być tworzone na bazie zakupów innych klientów, tego samego producenta, marki, kategorii etc. Budując czy optymalizując SEO w sklepie internetowym, nie można zapominać o strukturach nawigacyjnych tj. na ukazaniu ścieżki, którą należy pokonać, by dotrzeć do aktualnej podstrony .

Przykład:

Nazwa sklepu – Książki – Dla dzieci – Wiek 6-12 lat – Literatura

Przejrzyście i intuicyjnie zbudowane kategorie ułatwią działania zarówno klientom, jak i robotom. Wspomniana ścieżka widoczna jest również w wynikach wyszukiwania.

Wybierz dobry adres

Mowa tu o adresie URL, który powinien być przyjazny i dla robota, i dla użytkownika. Dobry adres strony internetowej:

  •  zawiera słowa kluczowe,
  •  łączy wyrazy za pomocą myślników lub przecinków,
  •  nie zawiera ciągu cyfr i innych struktur niezrozumiałych dla użytkownika,
  •  zawiera odpowiednio umieszczone zagłębienia (tam, gdzie jest to potrzebne).

Nie zapominaj o urządzeniach mobilnych

Optymalizując sklep internetowy pod kątem SEO dostosuj go do różnych urządzeń mobilnych. Jak? Możesz zrobić to na trzy sposoby:

  • zaprojektowanie strony responsywnej – w takim przypadku jest tylko jedna wersja serwisu, która dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana, takie rozwiązanie jest szczególnie lubiane przez Google,
  • utworzenie wersji mobilnej sklepu – jest to sposób nieco bardziej skomplikowany, gdyż konieczne jest tu zarówno zastosowanie zmienionego kodu strony, jak i oddzielnych adresów URL,
  • dynamiczne przesyłanie kodu strony – na niezmienione adresy WWW wysyłane są różne kody w zależności od tego z jakiego urządzenia korzysta internauta.

Zaprzyjaźnij się z meta tagami i zadbaj o ich poprawność

Meta tagi to elementy języka HTML umieszczone w kodzie źródłowym strony. Z punktu widzenia i użytkownika i właściciela e-sklepu do najważniejszych meta tagów zaliczają się tytuł (title) i opis (description). To właśnie one pojawiają się w wynikach wyszukiwania i są jako pierwsze widoczne dla internauty. Pożądanym działaniem jest umieszczanie w title słów kluczowych, nie należy jednak robić tego na siłę, gdyż tytuł powinien przede wszystkim pasować do tego, co rzeczywiście znajduje się na stronie. Zbyt duże nasycenie tytułu słowami kluczowymi może sprawić, że zamiast na szczycie, znajdziesz się na końcu wyszukiwań Google’a.

Każda podstrona powinna posiadać swój własny tytuł, dostosowany do jej zawartości. Ten zaś nie może być ani za krótki (taki może zostać zastąpiony przez wyszukiwarkę treściami, które ona uzna za bardziej odpowiednie), ani za długi. Istotna jest także kolejność używanych i wpisywanych słów – te najważniejsze powinny znaleźć się na samym początku.

Opis strony to już kwestia nieco trudniejsza – również nie może zawierać on zbyt dużej ilości fraz (niedopuszczalne jest wypisanie ich po przecinku!), ani być powtórzeniem tytułu. Jego zadaniem jest zachęcenie użytkownika do odwiedzenia Twojej witryny, do wybrania jej spośród tysiąca innych. Jak zainteresować internautę? Można to zrobić dzięki odpowiednio dobranemu call to action, promocjom, opcji darmowej dostawy, rabatom dla nowych i stałych klientów etc.

Optymalizacja SEO w sklepie internetowym – porady i uwagi końcowe

Warto pamiętać, że zagadnienie optymalizacji jest dość skomplikowane i zmienia się tak szybko, jak szybko zmieniają się algorytmy wyszukiwarek. Oprócz tego, co zostało już powiedziane, aby spełnić coraz większe oczekiwania Google należy:

  •  zadbać o szybkość ładowania strony,
  •  zadbać o wartościowość i długość treści,
  •  zatroszczyć się o unikalną zawartość serwisu,
  •  tworzyć treści z myślą o użytkownikach, a nie robotach.

Choć na pierwszy rzut oka te wszystkie zabiegi mogą wydawać się dość czasochłonne, są konieczne do tego, by Twój e-sklep zaistniał w świadomości internautów i wyszukiwarki. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś dostosuj go do obowiązujących standardów i zobacz jak zmienia się Twoja pozycja w Google!

Monika Szweda
Dziennikarka, redaktorka, copywriterka. Jako freelancer współpracuje w zakresie content marketingu zarówno z agencjami reklamowymi, jak i z osobami prywatnymi. Miłośniczka marketingu internetowego, psychologii konsumenta, mediów społecznościowych i słowa pisanego.
Więcej artykułów tego autora