Jaki rodzaj płatności wybrać do e-sklepu?

Jaki rodzaj płatności wybrać do e-sklepu?

Tradycyjny, systemowy, wspierany przez nowe technologie – który rodzaj płatności jest najlepszy dla e-commerce? Co brać pod uwagę podczas wyboru metody płatności?

 

Bezpieczeństwo transakcji, a przede wszystkim bezpieczeństwo płatności to wciąż jedna z najważniejszych obaw polskich e-konsumentów. W tegorocznym raporcie Gemiusa aż 30 proc. respondentów wskazało ten powód jako najbardziej zniechęcający ich przed zakupami online. Dlatego też każdy właściciel e-sklepu powinien poświęcić wiele uwagi, by dobrać odpowiedni rodzaj płatności.

Decydując się na wybrany rodzaj płatności warto brać pod uwagę wiele wskaźników, które są istotne zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i sprzedawcy.

Czym się kierować?

  • Bezpieczeństwo – to aspekt istotny dla obu stron transakcji, dlatego przy wyborze przede wszystkim na niego powinieneś zwrócić uwagę. Decyduj się na sprawdzone już metody czy systemy płatności. Upewnij się jakiego rodzaju zabezpieczenia oferuje dostawca systemu i czy możesz liczyć na jego wsparcie oraz stały monitoring.
  • Integracja i wdrożenie – możliwość integracji z danym systemem e-commerce oraz łatwość wdrożenia systemu to wskaźnik niezbędny przy wyborze najlepszej metody płatności dla Twojego e-sklepu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że system będzie funkcjonował poprawnie.
  • Cena – oczywiście powinno Cię być stać na wdrożenie danego systemu płatności, jednak nie może być to jedyny powód wyboru. Cena nie zawsze musi iść w parze z jakością. Dlatego nim zdecydujesz się na wybór konkretnej metody poczytaj opinie użytkowników, porównaj możliwości różnych systemów i pamiętając także o tym kim są Twoi klienci wybierz najlepszy sposób płatności dla Twojego e-sklepu. 

Rodzaj płatności w e-commerce – przykłady możliwych rozwiązań

Do wyboru jest pełen wachlarz metod płatności. W każdym e-sklepie należy dodać tradycyjne metody takie jak płatność przelewem oraz płatność kartą. Obsługę tych podstawowych procedur zapewnić może wiele platform. Wśród nich wymienić można chociażby Przelewy24 – to platforma obsługująca ponad 30 banków, karty płatnicze m.in. Visa i MasterCard i płatności mobilne, Dotpay oferujący możliwość realizacji przelewów z ponad 20 banków i kilku rodzajów kart, czy też PayU obsługujący podobną liczbę banków. W każdym z systemów inna jest wysokość prowizji – od 1%  do 2,5%. Każda platforma oferuje także inny zakres usług w ramach obsługi klienta.

Wszystkie jednak z wymienionych platform obsługują także tzw. portfele elektroniczne, które są wygodną metodą płatności. E-konsument zakłada konto w ramach usług danego dostawcy, na które może wpłacać pieniądze, przypinać karty czy też przelewać środki między portfelami. Plusem tego rodzaju metody płatności jest duża szybkość transakcji.

Interesującym przykładem jest także system płatności mobilnych Blik. Po założeniu konta w ramach platformy i podpięcia do niej konta bankowego płatność odbywa się jedynie poprzez wpisanie kodu, który generuje system. Szybko i wygodnie.

Na rynku zaczynają się pojawiać także rozwiązania płatnicze, które oferują klientowi płatności odroczone. Na uregulowanie takiej płatności konsument ma nawet 30 dni. Jednak ten rodzaj płatności jest jeszcze w początkowej fazie i  nie wiadomo czy zyskają poparcie, bo tu pytania o bezpieczeństwo transakcji mieliby raczej przede wszystkim sprzedający.